Här hittar du information om alla våra träningsformer

Skivstång maxa
Skivstång maxa passar dig som har tränat med skivstång tidigare och vill ta träningen till nästa nivå. Passet fokuserar på styrka, teknik och raka övningar. Du bestämmer själv hur tungt du vill lasta din skivstång och du jobbar inte i takt till musiken. Ledaren guidar dig genom passet och peppar dig att orka de där sista repetitionerna av varje övning.


Core
Funktionell träning med fokus på bålstabilitet.
Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.
Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet.
Core har ingen uttalad konditionsträning, så komplettera gärna med t ex spinning, jympa, stavgång, jogging eller liknande.

Power hour
Är ett effektivt allroundpass med tydliga helkroppsövningar med medicinboll. Träningskänslan är tydlig från starten, det är träning utan krusiduller. Ledaren garanterar att du får en riktig genomkörare och hög puls. Power hour står för både styrkekvaliteten explosivitet och upplevelsen av en träningsfest! Det är ledaren och musiken som driver på dig i passet.

Familj
Spring, hopp och lek till glad musik för barn 2-6 år (med tonvikt på 4-5 åringar), tillsammans med vuxna.
I Friskis&Svettis jympa för barn försöker vi ta vara på och stärka barns naturliga och spontana förhållningssätt till rörelse. Det viktiga är att barnen har kul och att de rör sig. Effekten av enskilda rörelser är mindre viktig. Roligt, spännande, lekfullt, omväxlande och till bra musik, beskriver vår jympa för barn.

Flex
Träna och utmana din funktionella rörlighet, den naturliga flexibilitet din kropp behöver. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i totala övningar för hela kroppen. Träningen är fokuserad med dynamiska, tydliga och energifyllda övningar. Passet vänder sig till dig som är igång och tränar och vill komplettera med träning för din rörlighet. 

Flex soft
Träningen i Flex soft är lugn och inkännande och passar även den som känner sig stel och ovan. Vi mjukar upp och tränar rörlighet med extra hänsyn till leder och muskler. Skön träning för alla som vill stressa ned, hitta balans välmående och återhämtning.

IntervallFlex
Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet.
Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade.

Jympa bas
Enkel och effektiv jympa utan hopp. Kul, rejäl jympa som bygger upp styrka och kondition från grunden.
För dig som vill komma igång på en skonsam nivå.

Jympa medel
Medeljympan har högre tempo. Den passar dig som är van att röra på dig och vill ha lite mer krävande styrke- och konditionsträning.

Cirkelfys
Cirkelfys är gruppträning med fokus på styrka för hela kroppen. Du jobbar i stationer med olika redskap eller med din egen kroppsvikt.
Passet börjar med en teknikgenomgång där ledaren går igenom alla övningar. Efter uppvärmning är det dags för tre varv i cirkeln. Kör din övning 45 sekunder, sen iväg till nästa station. Bytena ger fart och skön variation. Gruppen, musiken och ledaren peppar dig genom passet.

Step explode 
Step explode är dans för dig som vill hårdträna. Det här är ett kraftfullt pass där stepbrädan ger dig både extra träningseffekt och mer dansutmaning. Varje låt har sin egen karaktär, koreografi och sätt att använda brädan. Karaktären på passet är energirik, explosiv och effektfull.

Dans flow
Dans flow är ett suggestivt och nästan meditativt danspass. För att allra bäst uppleva helheten: ta av dig skorna och slut då och då ögonen för att fokusera helt på musiken.
Träningseffekten finns i både koordination, rörlighet och lite kondition på sina ställen. Men fokuset ligger på upplevelsen. Känn dig fri på Dans flow.

Löpning cross
I Löpning cross blandas träning i stationer med löpning. Det är ett pass med mycket träningskänsla och tempo. Mellan stationerna är det förflyttning/löpning i 2-4 min i ett tempo kring 6-6.30 min/km. Löpning cross är enkelt, effektivt och varierat. Här har alla möjlighet att ta ut sig utifrån sin nivå.

Spinning
I Spinning har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket du önskar. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Spinning finns på flera nivåer. Gemensamt är att ledaren, musiken och stämningen i gruppen peppar, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Du bestämmer belastningen, motståndet själv.

Spinning är skonsamt för leder och muskler och träningen är enkel, samtidigt som du kan träna och utmana din kondition för fullt. Du stärker muskulaturen i lår och vader och med rätt teknik tränar du också övriga muskler.
Ledaren ger dig information om rätt teknik och position och om säkerhet kring cykelns handhavande.

Spin distans
60 minuter långt konditionspass.

Spin Intervall
60 minuter långt konditionspass med inslag av intervaller.

Spin Soft 
För dig som vill träna lite lugnare finns Spin soft. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Spin.